14 March, 2012

Semangat kura-kura highway

Bismillah wal Hamdulillah.. 

Pagi dinihari dalam kesamaran mendung awan yang menutupi sinar mentari
dalam kesejukan suam2 kuku, setelah melepaskan lelah mengemas rumah
tangan den seakan laju mahu menaip di sini..
Izinkan den terus berbicara :)

Bermula dengan layaran FB, maka ini mutiara kasih den kutip pagi ini:

Kita ada blog,
kita gunakan dengan sebaiknya untuk mengumpulkan pahala.
Dari publicly cerita fasal ex boyfriend/girlfriend,
lebih baik publicly ceritakan akan kebesaran Allah SWT, dan pengalaman bermakna hidup sebagai hambaNya di atas muka bumi ini.
cc:Hilal Asyraf

Maka tulisan pun berubah..ok abaikan..teruskan bace tanpe segan (,") 
Dengan kata2 nilah buat den terpana,terpaku..ye betul adekala kita lebih suka membuka aib sendiri,mencari simpati,meluah tanpa rasa malu lantaran mengikut kata hati..tiada sapa yang boleh dipercayai...so,medan ini menjadi ruang membuka pekung didada..~~oh,nasihat utk diri sendiri dan semua yang mengilirkan bebola mata pada patah kata yang tertulis ini...
Akulah si kura-kura kekal berjalan menadah beban pelindung jasad :)
  
Semangat Kura-kura Highway? why? que pasa???
JIka sebelum ni kita bace dalam cerita dongeng zaman dulu2 kan,kura-kura ni dikelaskan dengan lembab,slow,lambat nak mampus & segala yang tak baik la senang kata...

Tapi,Jumaat last week buat den ubah pikiran pada si kura-kura. Comel ke busuk ke ape ke dengan haiwan ni den tak kisah..tapi semangat dia pada Jumaat lalu buat den nak menitis airmata & dalam perjalanan pulang ke Kuantan buat den tak tenang hanya kerana seekor kura-kura.. Ye! kura-kura. Seblom ni den terpaku dengan semangat beluncas,ulat gonggok atas jalan..kali ni kura-kura pula.


Sampai di Lebuhraya KL-Karak, mata den tertacap pada makhluk Allah yang comel ni, berjalan terkedek-kedek ingin melepasi laluan maut 3 line yang dipenuhi dengan deruman enjin pemangsa! Namun si kura-kura tidak mengalah.Ah! pemangsa bertayar 8 dihadapan..den yang terlebih over dalam pemangsa bertayar 4. Jangan pijakkkkkkkkkkkkkkkkk!!...  fuuh selamat kau kura-kura.

Padahal den tahu, pemilik pemangsa bertayar 8 tidak akan mendengar jeritan den..namun sekadar meluah rasa amarah atau kasihan den pun tak pasti. demi membela nasib si kura-kura highway. Berjuangnya si kura-kura cuba melintasi jalan tu..padahal ditengah highway tu kan ade penghadang!..Ok kura-kura bukan ada akal macam manusia dia mane tau..bukan macam manusia yang ada akal,dah disediakan jejambat/jejantas pun masih nak lalu jalan bawah penuh sesak kereta..pasu accident kena langgar. Mati....sape yang bodoh?sapa yang cerdik??..Fikir2 kan lah..Makan dalam punya bandingan!! =.=

Ok, tulisan dah lain lagi :p

Bayangkanlah sendiri bagaimana semangatnya si kura-kura tu nak melepasi misi visi dia nak lintas jalan tanpa sedari halangan penuh onak duri daripada pemangsa 2,4,8,10 tayar. bandingannya, kita sebagai khalifah yang terpilih lahir di muka bumi, mendiami ruang indah sementara ini sepatutnya lebih bertindak rasional dan lebih cerdik & lebih semangat dari si kura-kura dalam meneruskan perjuangan hidup. Adakala kita lemah dalam menempuh halangan menduga. Hanya airmata peneman jiwa,tanpa ubat rohani mengurus emosi, ada kala dengan jalan singkat, mudah saja mengalah dengan menambah beban dosa seperti bunuh diri,teguk arak dan sebagainya yang bertentangan dari landasan agama. Walaupun kita nampak si kura-kura seolah-olah ingin menempah maut sendiri dengan tindakan bodohnya,tapi layak sebab die bukan makhluk berakal.. Sedangkan kita ni manusia yang dikurniakan akal sempurna..Apa kita buat lantaran masalah serta dugaan hidup datang mencuit???
Singgah di R&R Temerloh buat den kenangkan kembali nasib si kura-kura. Selamat ke idak hanya Allah yang tahu. so, pada kita sebagai manusia konsep tawakkal itu yang penting..setelah kita berusaha melawan kepayahan dgn penuh kesabaran perlunya kita bertawakkal.

dari seekor kura-kura ini banyak den belajar erti hidup..terima kasih si kura-kura highway..

No comments: