05 September, 2010

Meneruskan sisa kehidupan

Salam alaik...
salam penghujung Ramadhan...suasana sayu dengan tirisan hujan saban waktu seakan menangisi pemergian Ramadhan Kareem..aturan waktu telah ditetapkan oleh Maha Kuasa..sebagai hamba kita patut bersyukur dengan nikmat usia yang setia b'nyawa hingga kini. Indah bukan, dapat menikmati kehidupan sehingga saat kini dan b'depan dengan cabaran yang mungkin membina kematangan diri kita menuju dewasa. Subhanallah.

Saat jemari menari di ruangan 'keyboard' ni,ku sudah berada di Baiti Jannati. Gembira,suka,riang...semua ada lah =) ..sape yang  tak hepi bila balik rumah...ye tak? bagi sesetengah orang mungkin sedih, coz t'paksa tinggalkan yang tersayang,yang dicintai di U, Kolej @ mane2 aje... tapi bagiku ia amat indah, mendekatkan diriku dengan karenah pelbagai ragam si kecil & adik2 yang menginjak dewasa. Pelbagai ragam,karenah,aksi yang kadang kala membuatkanku dan mak ayah tersengih, kadang2 nak naik marah, kadang2 takde pape perasaan...hehe.

Apa khabar la muaz di Makkah agaknya..mak dah menanyakan waktu di bumi Barakah..mak berkira2 muaz da gerak ke Makkah. Semua orang tertanya2kan mu Muaz...

muaz = kanan sekali..makin hensem=)

Syifa & Iffah, apa khabar korang ek?agak2 mesti berendam airmata syawal nanti coz terpaksa menahan diri untuk pulang..sabar dikku.
syifa' = Kanan sekali

Iffah kat shopping complex Cairo


Itulah kehidupan, makin kita langkah berjalan makin banyak keperitan dan ujian akan kita hadapi nanti. Itulah aturan yang Esa. Bukan untuk melemahkan iman kita..tapi nak tengok sejauh mana kita sebagai hamba ingat selalu kepada-Nya. Cakap memang mudah, tapi untuk melaksanakannya kadang kala begitu perit& tak Istiqamah. Masa susah ingat la Allah, bila senang lupa kenikmatan yang Allah berikan. Lantas payah mengucap syukur... Kitalah insan yang alpa. yang sering bermain dengan perasaan sendiri. Yang mudah dipermainkan nafsu syaitan..lantaran benteng iman yang kian goyah.

Itulah sedikit tazkirah peringatan bersama=)....siapa buat dia dapat....hehe

Al-kisah pulang ke kampung   rumah dengan p1 kali panjat puncak genting..Kalau ikutkan mak memang tak bagi fikirkan usia sayyarah yang menjangkau lewat usia.hehe. tua la sangat. tapi alhamdulillah still leh bawak balik myself & friend pahangian.... nak balik nanti fikir banyak kali juga nak lalu genting tu...tengok kereta penuh tersadai tepi jalan...cemass gak tengoknya.

Tapi yang best dan hepi sekali...bila da sampai umah kan, si umair dengan cerianya sambil makan nangka (k.long pun x mkn lagi nangka ayah tanam ni) sebut:

"Alonngg",(x pandai lagi sebut k.long)
ku hampiri..hulurkan tangan untuk salam, dia sambut..hulurkan pipi dekat muka die. die cium...hehe.
best la plak..rasa macam anak sendiri..ehhh sabo2=D

Haa sampai la ni la den berada di rumah habiskan sisa ramadhan yang b'bali beberapa hari lagi. Ikut perancangan raya pertama di Kuantan, then petang gerak ke terengganu (kg belah ayah), pastu gerak ke Setiu ( kg belah mak).. nanti den kawen xde da la balik2 kg belah mak ayah...raya kuantan-................ je la..hehe. ameeen,jodoh menyatukan kami=).

Oklah..mak nak sapu sampah.nak kne bangun dari tempat ini..nak teruskan kerja yang ayah da listkan untuk kami adik beradik, ayah da sembelih ayam 4ekor untuk buka puasa petang ni..tata.miss u all.

Salam penghujung Ramadhan...
26 Ramadhan 1431H

No comments: