09 March, 2010

Monolog sendiri

Ya Allah bala apa yang kau timpakan pada ummat2-Mu saat ini...

sedarlah jiwa2 yang layu,jauh dari simpang akhirat..

Cuaca panas sememangnya menguji jiwa..sepanas ketika ku berada di Makkah dulu tidak la sehangat ini.walau panas namun angin sesepoi bahasa tetap menyelak pipi mulus..tapi panas di sini, terbakar hati kemarahan yang meluap pada angkara durjana manusia..rakus memamah alam, kering meninggalkan tulang serta abu..kadang2 nikmat yang ada jarang disyukuri, azab yang datang cepat benar disedari..itulah manusia..alpa tika bahagia, mencari "Nur Tuhan" tika terseksa..

Kepulanganku disambut rumput yang menguning, angin diselimuti putih abu2 yang menyesakkan dada..sungguh ku terkelu, bala apakah ini.. Ya Rabbi, punahlah jiwa2 yang masih tidak mengerti..mengeluh sana sini..pancarkan sinar-Mu pada jiwa2 kehausan..limpahkan ketenangan, ajarkan kesyukuran..nikmat manakah yang kamu dustakan???

wahai jiwa2 yang jumud, bukakan pemikiranmu, positifkan akalmu, jangan sempitkan akalmu dengan termometer jahil, surutkan panas jahilmu dengan ilmu Illahi..agar meresap rasa khauf & taqwa pada naluri yang berkocak...

daaa~

No comments: