06 December, 2010

Salam Maal Hijrah 1432H


1 Muharam detik permulaan
Perkiraan tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari Kota Mekkah ke Kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta

Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan
Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan

Oleh itu mari semua
Kita sambut Ma'al Hijrah
Tingkatkan semangat
Kibarkan Syiar Islam
Untuk sepanjang zaman....


Mesti korang da biase dengan lagu ni kan..haiii
Assalamualaikum buat teman2 bicara alam maya...:) tak sangka kan kite leh bertemu mata pada patah2 kata yang tertulis ini...Alhamdulillah nadiku masih bisa berdenyut hingga kini..saat awal muharram..Syahdunya tak terungkap teman2..indah sangat2..dalam renyai titisan hujan berlalunya 1431H..kini tiba 1432H..

Masa kian berlalu pergi..namun pengisian jasad rohaniah kita bagaimana ye teman2??...pasti ada sejenak waktu buat kita merenung keadaan diri sendiri.Pasti ada rasa bangga, menyesal & pelbagai badai jiwa yang melanda.....ingat2 kembali yang berlalu.Past is past..yang berlalu biarlah berlalu..bahagia, derita semua itu pengalaman yang berharga buat diri masing2 bagi sesiapa yang memikirkan hikmahnya..setiap yang berlaku ada asbab dan musababnya..Indah aturan Allah pada setiap hambanya.sabar ye teman2.

Teman2.. 
Allah tidak akan memikulkan hambanya ujian @ sesuatu yang tak terdaya oleh hamba2Nya. Sungguh. Sekalipun ia terjadi..ia adalah hikmah terbesar kerana dapat mendidik hati & jiwa sanubari kita supaya dekat (taqarrub) dengan-Nya.Indahnya...

Dah lama tak berceloteh ni..hehe.sejak start study week memang tinggalkan jap dunia blog..tumpukan pada yang lebih afdhal..alhamdulillah di kelapangan yang ada ini dapat berkongsi sedikit sebanyak kisah yang best2 kan..

ok, start dari perjalanan tadi..sebenarnya baru tiba dari Kuantan, balik bertemu keluarga paling ku sayang,bertemu sanak-saudara...suka sgt2,yang paling tak tahan kne usik la bl nak kwen..ahh xde soklan lain ke..den hanya m'cebik & say...:"lambat lagi la, org nak keje dulu...hehe:).

Papepun yang bahagia hujung2 tahun Hijri ni banyak berita gembira den dapat...suke3..syukur sangat2 tau. Den listkan la yang ingat ea..

1.Tahniah buat papa taufiq & mama nisah(member sekelas Irsyad) dapat baby girl...sonok3 (^V*)..i yang excited dpt tau girl tau..hehe

Hannah Mariam...comelnyerrr ;)
2. Tahniah buat mak tam & mak ndak yang baru pregnant untuk anak seterusnya..waaah bertambah sepupu2 comel k.long..suke tau...tak sabar nak tunggu diorang kuar.hehe. Generasi murabbi pejuang agama.InsyaAllah.

3. Tahniah buat my cousin & merangkap cucu pertama belah mak: Nur Farihah binti Ismail & pasangannya baru melangsungkan perkahwinan..meriah betulll... walau hujan renyai2 tapi ramai datang..semangat ukhwah terpateri...pgntin laki malu2 kucing..haha:)
semangat sangat qilah kipas abg ipar die..keh3..
4. Selamat sampai dari Melaka walau dugaan macam2 berlaku kat sana..dah lama tak pegi Melaka...best jugak la pas exam dapat jalan2 cuci mata, rehat minda kenang sejarah dulu2, asal tak lupa diri..nnti anak cucu tanya leh la jawab lagi kan..buat die tanya: "mama/nenek, makam Hang Jebat tang mana??"leh la den jawab coz den da tau..aduuh, sedih tengok makan Hang Jebat..terbiar ceruk di celah2 bangunan area Jonker Walk tu. sampai kat kota A Famosa tu panas terik..den da mengalah tanak naik atas sampai kubu die tu..penat..tengok dari bawah pun jadi la..p area Muzium Samudera, taman boya, Jonker Walk, rumah yang di-Pertua Melaka & mane ntah lagi..lupa da..tapi yg best jmpe tourist arab..ape lagi speaking arab la dengan die..hehe
Senyum melebar da time ni...
Banyak lagi la yang best2...sonok la..hepi je dalam sedih sebenarnya..hehe.xpe bukan senang nak senang kan..suke la datang sini..rakyat tempatan die pun ramah2 je..cina, india...senang nak berinteraksi tau..senyum je...suke2,tapi yang xleh respect ade sebahagian pemandu yang agak "kureng" (tidak beradab) la, jenis x reti nak bagi lampu isyarat masuk simpang..mane2 pegi pun camni la..agaknye diorang da biase kot..yelah tempat sendiri kan..x patut2.

Time yang tergoda2 saat lalu kat kedai souvenior la...aissh, menggugat keimanan sungguh..tapi alhamdulillah sempat didik hati sabor2...rembat keychain je..utk mknn2 tempatan ade gak..cencalok je x beli, coz da tengok yang hantar ke kedai2 tu orang cina.tak jadi la..kita kene jauhi syubhah kan..baik tinggal terus. 
aku bukan boya darat...please!!hehe
mak aiih kau, takut tengok sekor2 buaya kat sini. Lebih besor dari den..dah terbayang depan kandang boya jugak la..kalau la di "ngap" nye den mase tu..agaknyer time tu jgk depa telan..boya lebih besor dari den..takuuut..Al-kisah melaka berakhir di taman Buaya ni la..pastu terus balik TM lalu KL..cari nahas ko balik TM lalu KL..jammed gler la..sabor je la, didik keimanan sungguh.

caaak!sayalah umair manje...hihi
5. Umair da makin kecoh mulut die..selalu jadi translater dalam bahasa tersendiri..ayah cakap umair cakap bahase jepun..hehe.makin suke dengan telatah umair..umair2..mungkin pasni dah tak merasa ade adik kecik lagi..mak da cakap ni last.huhu..kalau boleh nak biskan mase dengan umair je...tapi k.long bz ckit la umair..leh bawak umair g jalan2 naik kete je.pegi taman (favourite umair)...Posing pun pandai..owg suh senyum die pegi telengkan kepala..haha...lawak la umair ni..
umair nak pegi cenduri..sape nak itot??kate umair dlm bahase pelat die..
hencem x saye???huhu.umair pasan!

6. Selesai jawab EXAM dengan jayanya..lega weh..ni baru exam dunia...exam dalam kubur nanti, kat padang Mahsyar nnti..mesti kita tak terpikir langsung kan. dalam bas tadi den sempat bace buku "Indahnya Syurga" hasil susunan Maznah Daud. Olahan isinya telah menitikkan airmataku tanpa sedar..ya Allah betapa aku masih kekurangan ilmu lagi tentang keindahan Syurga yang tiada taranya.. Jikalaulah remaja sekarang menghayati keindahan SYURGA ini...den pasti semua akan laksanakan perintah Allah & tinggalkan larangan, takkan ada orang buat jahat nakkan ganjaran Syurga yang tak tergambar indahnya di sana..

Pastu den sempat la pikir2 & berangan jap..ha'a la..betul, remaja sekarang tak didedahkan dengan ke mana kita selepas mati???. Sebolehnya mesti nak mengelak dari persoalan ni..yelah takut nanti hilang semangat untuk terus hidup, tak lakukan kewajipan lain da..mengadap tikar semayang je..ibadat je 24jam.. Ada kita fikir tak "Apakah yang Allah sediakan untuk hamba-Nya selepas kita mati nanti???". Moga renungan ini buat kita menjinakkan hati untuk ber"muhasabah".Selamat beramal..

ok la teman2...den pun perlu berehat.esok my 1st experience 4 hiking ni..orang berarak bawak sepanduk Maal Hijrah, den dengan teman2 UKLK akan berarak tadabbur alam mendaki Banjaran Titiwangsa untuk program Jejak Mat Kilau. Doakan keselamatan saya, rakan2 dan ummat Islam ye teman2...moga kita jadi ummat yang kuat dari segi mental, fizikal, emosi dan rohani.. 

Ameen...









No comments: