07 November, 2009

Bisikan qalbi..

Setelah membaca perkongsian nurani sahabat teman dulu mesra kini ****** dengan tinta2 dakwah dan nasihat menyentuh rasa, kini rasa terbuku di hati tetap terkejar untuk diluahkan. Masih teringat saat sebelumnya melangkah pergi berhijrah ke bumi Anbia untuk meneruskan carian ilmu yang sentiasa pinta disua dalam diri. Siapa sangka insan yang luhur budi pekerti akhirnya boleh menuturkan kata yang bisa merobek isi hatiku di saat ku ternanti2..ya bisikan syaitan menyucuk bius mazmumah sungguh cepat mengalir pada nadi insan yang sentiasa leka..padaku jua..Astagfirullah.

Masih terbayang kad ucapan biru berisi kata2 persahabatan serta buku ilmiah pemberiannya "biografi Rasulullah". Syukran.Ku sudah khatamkannya sebelum kata2 bisa itu terluah dari hatimu. Aku tak menyalahkanmu atas segala yang terjadi..Takdir Allah.Takdir Allah.Takdir Allah.

Sungguh terkedu dan masih tersisa rasa yang membungkam di hati ini, hangat pabila terkenangkannya. Namun ku kuatkan jiwa raga raih kembali kasih sayang Allah yang membuatkanku alpa seketika.. ya penuh hikmah ditimpakan ujian begini..syukurku jua bergunung2 kerana aku masih mampu sedar dan memikirkan hikmahnya lebih besar. Mungkin diriku tak sehebatnya..Ya, aku akui.siapalah aku..Mungkin jua ujian ini menjadikan aku hamba yang patut lebih berserah pada qada' dan qadar-Nya atas segalanya.Ia sememangnya begitu. Hidup tak diselaputi pelangi indah belaka, kadang tiba awan hitam likat datang membawa guruh sengsara. Apa yang mampu bagiku hanya berSABAR..SABAR.


Atas rasa ukhuwwahku, ku tetap tanyakan khabarnya dari adikku. Itu sudah memadai bagiku mengetahui keadaannya.Moga dirinya sentiasa dalam rahmat Tuhan.Terus diberi kekuatan menulis dan berdakwah.Apa yang berlaku penuh hikmah,rahmah,mawaddah, dan sakinah dari-Nya.Ku redha, tawakkal atas segalanya..untuk melupakannya satu kepayahan.

Kini,sudah bertahun-tahun berlalu hanya doa yang setia panjatkan moga dirinya dengan harapan dapat menyudahkan pengajian serta ditemukan jodoh dengan insan yang lebih memahami isihatinya dan serba-serbi sempurna..Sempurnakan Hidupmu... Maafkanku atas coretan yang tak disengajakan ni..

.

No comments: