10 February, 2010

Ego ke?

Salam alaik peneman jiwa

Ku teruskan bicara hati yang terusik tika dalam tren on the way pulang dari UKM semalam.. Sungguh hatiku tidak kuat untuk bertentang mata dengan insan "itu".. Perjalanan yang mengambil masa hampir 3jam macam2 boleh berlaku.Alhamdulillah buku yang dicari jumpa juga. Jazakillah kairan kathira sahabat2 di UKM pinjamkan buku untuk kami.Khususan buat ina salam..Padan la dengan lelah payah ke sana tanpa perut diisi..huhu.kecian bell.Sabar

Tika hampir melelapkan mata area jam 8, bertandang insan mengurut dada..mula2 sipi2 je tengok.mata dah layu time ni..taab jiddan, mula2 tak fikir apa2 tau.lame2 si dia menegurku.."akak..akak,akak turun mana?soalnya. Aku berpaling..terkejut..kenapa matanya??terus menerjah rasa khauf dihatiku. Lantas terus aku buat tak tahu je dengan pertanyaan tadi.. si'dia' terus menyambung soal;akak boleh belanja makan?..aduh tambah erat aku memaut diri sendiri.takut sey.. kenapa soalku,ni sebelah ni quyah tak plak..camne ni.. Last2 buat tak layan je.si 'dia' blah ke belakang.meminta2 dengan orang lain pula.
 
Kecian die..tapi sikapku yang buat tak endah dengan persoalannya tadi buatku terfikir semula, egokah aku?. Tren berhenti di Kajang,naik si atuk,dengan pantas gadis muda keturunan India bangun beri laluan pada atuk ni duduk..bagusnya. Masih ada insan prihatin.Alhamdulillah. Sampai sekarang terfikir dengan sikapku sendiri..mana rasa ehsan pada diriku? Ya Allah.
Begitulah kehidupan, belajar melalui alam yang terbentang luas ini.Dalam tren 3jam pun buatkan ku terus menilai sikap sendiri,menilai perjalanan hidup,menilai segala-galanya. Moga ada ruang untukku kembali muhasabah.

Mak ayah selalu pesan beringat dengan orang yang tak dikenali, atas alasan itulah aku membiarkan persoalan berlalu pergi. If perempuan aku pertimbangkan juga, tapi ni male,male you know..tak sanggup!rasa takut masih bersisa hingga saat ini.aku jua insan biasa, ada masa kalah dengan perasaan sendiri.Namun, harapanku moga rasa takutku ini tidak menjebakkan aku dalam kebinasaan hidup..tak rela.k daa~ wslm.

No comments: