01 February, 2010

Telaah jiwa

Salam alaik teman2 alam maya..
Khabare korang ek?=)
da lame tinggalkan alam blog ni.masa banyak tertumpu pada pelajaran yang makin lama makin b'ganda kerjanya..adat la student..yang penting niat,keikhlasan jiwa2 kita bhadapan dgn ilmu & aplikasi dalam kehidupan seharian, yang penting fikir,renung dan telitikan sejauh mane kita manfaatkan ilmu yang diperoleh dan ada.ermm don't be selfish k.

hari2  yang berlalu mencorakkan realiti perjalananku langkah demi langkah bertapak moga ia kukuh & utuh berpasak untuk bekalan masa hadapan. Macam2 hal berlaku dan aktiviti yang berlangsung sepanjang kesenyapan diriku tak jengah ke blog ni.Memang sntiasa bz penuhi amanah sbgai student,kakak,aahli usrah,ketua rumah ni,dll.Semoga segalanya diredhai oleh Allah.

Alhamdulillah bermula awal tahun 2010 ni melalui Fb ramai kenalan2 lama dapat dijejaki semula,menyambung kembali tali silaturrahim dr alam tadika,sek ren,sek men,plkn,kolej,U sampai da tua ni,tua sangat ke?gamoknyelah..hehe.Bersahabat mula dari qalb yang ikhlas terasa dekat sekali terasa erat yang amat sgt, walaupun b'jauhan,ada masa dikenang2,terlintas difikiran dll.

Alhamdulillah jua belajar b'sama Prof Bukhari banyak al-nasaih yang dapat.memang prof akan selitkan nasihat2 tbaik buat kami.Jaga2 teman bila kita dalam bidang agama ni budaya Ph.D lagi kuat membadai..jangan disangka air yang tenang di pantai tidak menhanyutkan kita.. jangan lalai dalam urusan agama,jangan dicari pasal kalau kita takde ilmu tentang perkara tu dgn mendalam.selidik dulu,tanyekan pada yang 'arif.sama2 kita fikir ye teman2.bertutur mudah tapi melaksanakan belum tentu...errm jgn mengeluh syg.

Alhamdulillah jua dapatku buat pelan al-awfar  bank Islam.amik pakej rm1000 sekali dengan takaful kemalangan diri RM75,000 setahun serta penulisan wasiat. Yelah sepanjang jd pemandu jarak jauh ni,keselamatan belum tentu terjamin.Ni jelah bekalan untuk support pd famili b4 pape t'jadi. wasiat pula ku letakkan nama mak.Untuk ayah k.long tak pikir lg,mungkin k.long akan bantu ayah kumpul dana buat bangunan sek baru..kita usahakan sama2 ayah ek. mak ayah sudah banyak berkorban untukku,kini ku harus mencorakkan masa depan & merancang yang terbaik buat mak ayah pula.Sebagai pelajar ada masa jangan lupa tugas kita sebagai anak.bila dah keje sekalipun jgn dilupa tgjwb pada org tua kita..ni da berjaya semua mak ayah tinggal.ape kes??Fikirlah teman2.sedih la plak..ermm untuk adik2 k.long dapat tinggalkan nasihat2 je,amalkan ilmu yg dpelajari.jadi insan berguna.itu je..harta k.long takde nak bagi.

oklah..nanti kita jumpe lg ek..nanti cter tentang adab bersahabat plak.. banyak nak share tentang ni.

ilalliqo'

No comments: